Matilda

Jag har varit 18 år nu ett tag och den enda märkbara skillnaden är att jag kommer in på krogen. Min dröm om att ta makten över mitt eget liv krossades brutalt och så fort jag försöker göra min röst hörd blir jag nedtryckt. För ungas åsikter räknas inte. Samtidigt märker jag hur minderåriga blir mer och mer kontrollerade. Det är små saker som är för deras eget bästa. Men tusen små saker tillsammans utgör ett fängelse. Allt man gör måste godkännas av målsman, allt ska skrivas under. Vuxna älskar förbud och det är vi som drabbas värst. Man utgår alltid från att föräldrarna vet vad som är bäst, men det behöver absolut inte stämma. Föräldrar är besatta av att vara bra föräldrar och samhället säger att en bra förälder är den som hindrar mest. De glömmer att man måste skaffa erfarenhet av livet och att skjuta upp det gör det bara svårare.

Jag hoppas att fler inser hur kränkta vi egentligen blir och vågar göra något åt det. Och nåde den som kommer med en "du kommer förstå och byta åsikt när du blir äldre" kommentar.

Själv har jag ganska trevliga föräldrar, som dock vägrar att köpa ut alkohol. Ville bara tillägga det!

RSS 2.0