18 år på skraplotter

Varje gång jag går in i min ICA-butik möts jag av en ganska otrevlig affisch. Den berättar för mig på ett retligt sätt att nu kan minsann inga snorungar köpa skraplotter. Även om ordvalet är annorlunda så är det känslan jag får av affischen. Svenska spel har från och med oktober i år infört 18-års gräns på även skraplotter. Så om t.ex min 17-åriga lillebror skulle vilja köpa en trisslott för sina pengar han tjänade ihop genom att klippa grannens gräsmatta, då måste han be mig att köpa ut. Om han då skulle vinna 1 miljon skulle han inte få hämta ut pengarna heller utan då skulle en missunnsam vuxen lätt kunna stjäla alltihop med lagen på sin sida.

Jag har alltid fått en retsticke-vibb från Svenska spel. Minns ni reklamen nedanför? Där de hånar barn och ungdomar i alla åldrar för att de inte får göra sådant som de jättegärna vill. Det ska tydligen vara lite gulligt. Jag kan tycka det är konstigt att inte folk reagerar mer, men egentligen visar det ju bara hur snabbt man glömmer hur det verkligen var. Det är förbud efter förbud efter förbud. Förbud som alla har genomlidit och hatat. Man svor att man aldrig skulle glömma hur hemskt det var och spenderade hela sin barndom med att försökta få tiden att gå så man skulle få se filmer utan pratande djur på bio. Men det är klart att man glömmer. När en 40-åring ser tillbaka på sina barndomsår känns ju såklart 5 år som 5 minuter. Det är ganska tragiskt faktiskt. Nu sitter alla vuxna och myser åt den söta gammelmodiga känslan istället, övertygade om att det inte var så hemskt att leva 18 år i ett fängelse för sitt eget bästa.

Ända sedan den här reklamen började gå i TV har jag förlorat all respekt jag hade för det här statliga monopolföretaget. Inte för att jag brukar spela, men hade jag gjort det hade jag inte spelat hos Svenska spel. Om ni tycker att respekten för unga är viktig råder jag er att göra detsamma.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0