Konsekvenstänkande

Jag har så svårt att förstå det här. Alla vuxna man pratar med, även statens anti-langningskampanj, säger hela tiden att ungdomar inte har något konsekvenstänkande. Vi förstår inte att när vi gör något, så kan det hända något till följd av det. Hur kan det finnas forskning på något som uppenbarligen inte är sant? Konsekvenstänkande föds vi med, det är därför vi lär oss att gå på pottan när vi är små. Det är klart att man förstår konsekvenserna av det man gör, med vissa undantag då man inte har fått informationen från början. Men det de syftar på är att vi ungdomar inte förstår att vi kan bli fulla om vi dricker. Hur kan det stämma? Jag förstod det när jag var 13, och jag förstår det nu när jag anses vara vuxen. Är jag ovanligt smart eller vadå? Forskning och statistik är verkligen inte att lita på och det är synd att man använder sånt som argument. Kom ihåg att vara källkritiska.

Jag tror att det man egentligen menar med konsekvenstänkande är livserfarenhet. Och det behöver inte ha med ålder att göra. Anledningen till att vissa upplever att de är mognare idag än de var när de var unga beror på att man upplever saker i sitt liv som gör att man lär sig. Alltså, någon som blivit nekad livserfarenhet som ung måste ju onekligen utgöra en fara för sig själv när hon sedan kastas ut i det farliga livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0