Åldersgränser är aldrig huggna i sten

Det är få vuxna som tänker på att de skulle kunna vara i vår sits. Det finns inget som säger att åldersgränsen föär att köpa alkohol alltid måste vara 20. Det finns ingen matematisk regel som bestämmer sånt. Gränserna är godtyckliga och utgår från forskning som folk tolkar olika. Åldersgränsen för att köpa alkohol skulle lika gärna kunna vara 50. För bara några år sedan röstade 49% av den svenska befolkningen för ett totalförbud mot alkohol. Det har folk så svårt att föreställa sig, att det faktiskt skulle kunna vara de själva som hindrades från någonting som de uppskattade.

Det här med forskning kan bli så fel. För massor med år sedan var folk bombsäkra på att jorden var platt. I början av 1900-talet publicerades en bok med sju bevis på att kvinnor saknade själ. På 30-talet utgick man i rätten när man dömde folk från att homosexuella hade kvinnliga kroppar och psykiskt sjuka släktingar. Kunskap förändras alltid och det är ingenting man kan lita blint på.

Jag hoppas att alla som har vuxit ur en åldersgräns kan tänka på det här nästa gång ni nekar en ungdom något. Sätt er in i situationen. Tänk inte att ni som unga inte skulle fått köpa en energidryck, utan tänk att ni som vuxna idag inte skulle få köpa en energidryck. Hur känns det?


Kommentarer
Postat av: Pinne

Det äcklar mig lite att du kämpar så hårt mot åldersgränser på alkohol. Vad är det som får dig att tro att en 14åring är kapabel att fatta ett beslut huruvida hon ska hälla gift i sitt blod eller inte?

2010-10-08 @ 16:47:10
Postat av: Candy

Jag tycker att det är så himla idiotiskt, äckligt & inskränkande detta med förbud. Åldersgränser kan säkert ha en viss funkton, men finner det så himla meningslöst att vilja höja åldersgränser ännu mer eller förbjuda helt. Jag tycker att de åldersgränser vi har redan idag är ganska höga. Det där med energidryck är också så himla löjligt. De flesta vet nog att innehållet i energidryck inte är rätt igenom nyttigt, men man måste ju ställa frågan i ett perspektiv där man även väger in HUR pass onyttigt det är för hur pass många människor och lita lite mer till information, eget ansvar osv.?



Dessutom kan väl föräldrar prata mer med sina barn om sunt förnuft kring alkohol & andra droger ifall de är oroliga att ungarna ska bli alkisar eller bara hantera skiten mindre bra? Jag tror att det är en bättre lösning på osunda drogvanor än att bara kort & koncist förbjuda + syfta till att skrämma, och jag tycker även att man måste få leva sitt liv som man vill.



Ansvar kommer genom frihet och personliga erfarenheter (hur ska man lära sig om man aldrig får göra egna misstag & erfarenheter negativa som positiva?), men också genom neutral & faktamässig information. Mycket av den alkohol & narkotika-info som finns idag är vinklad & överdriven åt båda håll. Jag skulle vilja se fler & bättre informationssidor, bipackssedlar etc. Varför inte bipackssedlar med alkohol & andra droger, och inte bara sådant som klassas som mediciner? Då kan jag mycket väl acceptera att släppa det fritt (under en viss uppsikt). Jag är iofs redan för legalisering av cannabis & andra droger. Men naturligtvis vill jag att det ska ske ansvarsfullt.



Det övergår mitt förstånd hur man kan vilja förbjuda alkohol, men visst, ifall man använder det argumentet (eller vad man nu ska kalla det) för att visa på hur absurt det är att andra droger är förbjudna kan jag förstå det. Dock lär det inte vara så många som tänker på det sättet, utan de tänker bara att det är ohälsosamt och därför ska det förbjudas.

2010-11-25 @ 17:44:07
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Matilda

Pinne - Vad är det som får dig att tro att du är kapabel till att fatta det beslutet åt någon annan? Jag kämpar mot åldersgränser i allmänhet.

2010-11-25 @ 23:03:54
URL: http://ungfrihet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0