En liten grej som att hyra lokal

För ett tag sedan försökte jag hyra vår gemensamhetslokal till ett födelsedagsfirande. Jag hade för någon månad sedan fyllt 18 och var så glad över att jag äntligen fick hyra lokalen i mitt eget namn och slapp tvinga min mamma att ta på sig det ansvaret. Jag pratade med de man pratar med när man vill hyra lokalen och tyckte att allt gick bra. De berättade att datumet jag ville åt var ledigt och att det bara var för min mamma att skriva på. När jag berättade att jag var myndig och ville skriva på själv blev de plötsligt lite besvärade och förklarade för mig att jag inte kunde få hyra den. Varför? För att jag var för ung. När jag frågade om de hade någon tydlig åldersgräns eller bara godtyckligt fick neka någon sådär pratade de bort det.

Jag förstår deras situation, visst gör jag det. Tidigare har det varit så att ungdomar har hyrt lokalen och så har det blivit lite för stökigt. Men samtidigt, man kan inte bara utgå från att jag inte ska sköta mig bara för att jag är ung. Det är inte okej att döma någon innan brottet är gjort. Sådan här diskriminering är vardag för oss unga och att alla försöka rättfärdiga det hela tiden gör mig ledsen. Man nekar inte en myndig person något med argumentet "du är för ung" precis som man inte nekar en annan person något med argumentet "du är för kvinnlig" eller "du är för muslimsk".

Behöver jag säga att det inte blev något födelsedagsfirande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0