Om forskningen

Här har någon från nykterhetsorganisationen IOGT-NTO skrivit om att kungaparet lät sina barn smaka på alkohol innan de hade fyllt 18 år. Hon skriver bland annat följande och jag blir bara så trött:

"De flesta känner väl till varför unga inte ska dricka alkohol, varför vi har en lag emot det. En genomsnittlig 15-åring är varken fysiskt eller mentalt mogen att klara av alkohol. En växande hjärna kan ta stor skada av alkohol och vacklande tonåriga självkänslor mår knappast bättre av fylla. Konsekvenserna känner vi till, dem kan vi läsa om i tidningen. De flesta är ense om att alkohol är något för vuxna.

Vi föräldrar ska stå upp för att våra barn och unga inte ska dricka alkohol förrän de fyllt 18 år. Det är vår skyldighet och ett kärleksfullt beslut även om det kanske inte känns så i stunden. Få vuxna anklagar sina föräldrar för att de inte fick dricka vin hemma."


Som tur är har hon fått svar på tal av Per Pettersson som visar att det här med forskning inte alltid är så mycket att lita på. Jag blir alltid så förtvivlad när någon hänvisar till den där studien av folkhälsoinstitutet. Förutom att det faktiskt finns forskning som visar olika, så är det så dumt att tro på det här. Det är väl ganska självklart att det är individuellt vilka som får alkoholproblem. Det handlar verkligen inte om en lite tillåtande syn på alkohol hemma.


Men, en annan sak som också gör mig trött är att alternativet alltid är att "dricka fint" till maten. Jag vill att det ska vara okej att vara full ibland, för såväl vuxna som ungdomar. Det ska jag skriva mer om senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0