Dina föräldrar kan förstöra ditt liv

För ett tag sedan kom ju svininfluensan till Sverige om ni minns det. Det blev panik och man började dela ut vaccin till de som ville ha. Jag hade blivit myndig innan det här hände men flera av mina klasskompisar hade ännu inte fyllt 18 år. De var tvungna att ha sina föräldrars godkännande för att få vaccinera sig. Nu kanske just den här sjukdomsrisken var överdriven och vaccinet otestat, men själva principen om att man inte får bestämma själv att man vill leva är galen. Dina föräldrar kan bli din död. De kan förstöra ditt liv. Alla dina val måste signeras av din ägare. Jag minns när man t.ex valde gymnasium, det var samma visa. Du kunde önska, men dina föräldrar hade sista ordet. Det finns så många val man gör som ung som egentligen inte är ens egna. De flesta har ju som tur är snälla föräldrar som respekterar sina barns beslut, men långt ifrån alla. Och vetskapen om att mina föräldrar kan neka mig rätten till att skydda mig mot en livsfarlig sjukdom är läskig. Det är konstigt att inte fler reagerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0