Att bjuda ditt barn på alkohol hemma

Alla de så kallade undersökningarna visar att det ökar risken för alkoholmissbruk. Jag tror att det kanske har att göra med att barn med föräldrar som missbrukar kanske bjuds oftare än de med stränga nyktra föräldrar. Och att växa upp i dåliga sociala miljöer, plus att missbruk ligger i släkten, utgör väl stora faktorer i varför man blir beroende? De skriver aldrig heller hur stor skillnad det är, så om någon vet var man kan få tag i alla de här undersökningarna vore jag tacksam. Iallafall, nu ska jag skriva hur jag ser på att bjuda på alkohol hemma.

Om du tror att det kommer att hindra ditt barn från att dricka så tror jag du får tänka om. Vi dricker faktiskt inte för att det är spännande och att avdramatisera alkohol tror inte jag har så stor effekt alls. Vad det däremot kan göra är att lära ungdomen hur mycket man tål i en säker miljö. Alkoholdebuter är alltid farliga eftersom man inte vet än hur mycket man tål av olika sorters drycker. Vad en kompis säger kanske inte gäller dig eftersom alla blir olika påverkade. Att dricka några glas vin hemma till maten kan ge ungdomen en idé om hur mycket han tål. Han kanske märker att det snurrar vid tredje glaset, och då dricker han inte en hel flaska nästa gång han är ute med sina kompisar. De flesta unga vill faktiskt inte ligga i ett dike och spy, vad ni än vill tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0