Nynykterismens syn på Ayia Napa

När vi ändå är inne på ämnet nyktra människor kan vi ju ta upp den här artikeln. Två tjejer som valt bort alkoholen för en sommar. Självklart har de åsikter om fulla människor, de nämner särskilt såna som åker utomlands för att festa.

"Sanna utsatte sig för en svår prövning: En vecka i Agia Napa på Cypern, där snorfulla 20-åringar drällde omkring på gatorna. Det var inte kul att se unga tjejer ragla runt i underkläder eller par som hånglade osofistikerat, inför alla.
– Jag har varit där förut, och till och med när du är påverkad är det olidligt. Som nykter blev det ännu värre, säger Sanna."

Jag var själv i Ayia Napa i somras och tyckte det var helt fantastiskt. Även som nykter var det kul (för jo jag var nykter vid ett par tillfällen). Vi sprang runt där i bikini och shorts för att det var så varmt att vi var tvungna att torka av oss med pappershanddukar var tionde minut. Det är tråkigt att en annan ung tjej anser att man behöver skyla sig för att bli respekterad. Och hånglet, ja om folk i Sverige kunde hångla så som de gjorde i Ayia Napa vore jag lycklig. Jag och min vän nästan grät när vi skulle hem eftersom krogen hemma i Sverige är så stel och tråkig i jämförelse med krogarna där nere. Människorna är så inskränkta och otrevliga. De flesta som går ut har inga planer på att umgås med nya människor och ha kul. Det är bara människor hemma i Sverige som tycker det är olidligt med lite nakenhet och hångel.

ayia napa förfest


I hela mitt liv har jag bara träffat en nykter person som aldrig sett ner på oss som dricker. Det säger en hel del om nykterismen. Jag önskar så att nykteristerna kunde granska sig själva och sluta vara så fördömande. För allas skull.

ayia napa pubcrawl

Kommentarer
Postat av: Candy

HAHAHAHA. "Unga tjejer ragla runt i underkläder" och "par hångla osofistikerat". Tillåt mig skratta åt moralpaniken. Alltid detta unga tjejer för att markera hur hemskt det är. Unga tjejer som gör nåt, ah, det om något tyder på hur dåligt detta "något" är för tjejer ska ju vara skötsamma och "fina" speciellt om de är unga! Och hångla osofistikerat... hur gör man det? Varför ska hon ens bry sig om hur andra hånglar? Liksom, låt dem hångla som de vill och känner för i stunden.



"Älskar" alla starka ord som används också. Så uppenbar moralpanik & vinkling bara för att vinna över folk på sin sida.



Alltså, jag skulle aldrig vilja åka till Ayia Napa. Det intresserar inte mig att supa & festa för fullt bland en massa andra ungdomar varav många säkerligen är desamma som jag skulle träffa på här hemma, fast i ett mer "utflippat" tillstånd. Åker jag på semester upptäcker jag (hur pretto det än kan låta) hellre natur & kultur. Men vafan, andra får väl göra som de vill. Ofta jag orkar bli hispig över att folk åker någonstans för att supa. Det är deras intresse och jag har ingenting med det att göra.

2010-11-25 @ 17:49:17
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Candy

"Det är bara människor hemma i Sverige som tycker det är olidligt med lite nakenhet och hångel."



Stämmer väl iofs inte helt, mycket moralpanik finns som jag förstått det även i Storbritannien & USA. But still, på semesterresor blir folk i allmänhet ofta mer öppna och det behöver ju inte vara något dåligt, så jag håller med dig i övrigt. Jag har även många vänner här hemma som inte är stela och inte tycker det är olidligt med nakenhet, men utanför min vänkrets verkar det väldigt utbrett. tråkigt tycker jag, vem har dött av lite naket liksom. Vill man inte titta behöver man inte göra det. Men de vill väl tänka på barnen. ;)

2010-11-25 @ 17:51:33
URL: http://www.eye-candy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0