"Frivilliga" slumpvisa drogtester

För det första så är de aldrig riktigt frvilliga för omyndiga elever. Jag har hört lite olika, allt ifrån att endast föräldrar har rätt att säga nej till att elever får vägra men att då föräldrarna kontaktas. Vad som stämmer vet jag faktiskt inte men frivilligheten blir iallafall svår att garantera hur de än går tillväga.

Men, idag satt jag och bläddrade i en tidning om droger. Arko heter den och här kan du läsa numret jag kollade i. I artikeln om Kantzowska gymnasiet, en skola i närheten av Västerås, hittade jag ett bevis på att frivilligt inte alltid betyder frivilligt. För er som inte orkar läsa hela artikeln kan jag dra ut det jag reagerade på.

"På Basen har han hand om de elever, runt tjugofem stycken, som går på individuellt anpassade program. Det handlar ofta om ungdomar med diagnoser som exempelvis adhd och/eller elever som mår dåligt och inte klarar av att gå på ett vanligt studieprogram.
- Där har vi också de elever från Industriprogrammet som åkt dit i våra drogtester alternativt vägrat testa sig. Vägrar man låta sig testas betraktar vi dem som positiva. Just nu är det fyra, fem elever av det slaget där, som vi har extra uppmärksamhet på. De får gå där tills de via nya kissprov bevisat att de är drogfria, berättar Bo Häggvist som har en bakgrund inom socialtjänst och missbruksvård."

"Någon enstaka har varit negativt inställd och då kan man ju spekulera om varför"


Låter det här frivilligt?


Nu förstår jag ju att just det här är en säkerhetsfråga eftersom det för tillfället bara rörde industriprogrammet, men jag tycker att citaten visar en attityd som skrämmer mig. Jag undrar också om det inte skulle räcka att testa de som man verkligen misstänker nyttjar droger. Dessutom skrev de i slutet att arbetet ska exporteras till andra skolor. Högstadieskolor brukar så vitt jag vet inte jobba med stora farliga maskiner. Jag tror inte vi har sett det sista av "frivilliga" drogtester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0