Konkreta förslag

Vad som inte fungerar om man vill ha ett samhälle med minimalt med alkoholrelaterade problem är många saker.
 Här är några exempel på åtgärder som enligt mig inte fungerar alls.

1. Kronobergsmodellen och liknande metoder.
Om man säger sig bry sig om ungdomar, varför använder man sig av kronobergsmodellen? Varför slösar man på både poliser och förtroendet för polisen? Det krävs inget geni för att förstå att om man inte dricker i parker så dricker man inomhus. Inte heller för att inse att ungdomar inte vågar be om hjälp om det första poliserna gör är att rota igenom väskorna. Det skulle vara så mycket bättre om poliserna som visade sig ute hade en hjälpande attityd. Då skulle man våga samlas på platser där polisen hade insyn och kunde ingripa om något gick snett. Polisen skulle även kunna se om någon var på väg in i ett missbruk och erbjuda hjälp. Hur kan man inte förstå att det här bäddar för mindre problem?

2. Att rikta propaganda mot ungdomar.
Det här kan nog vara ett av de största problemen till att arbetet vi gör inte fungerar. Vi riktar oss BARA mot ungdomar. Tänk hur det vore om de där värdelösa broschyrerna skickades hem till våra föräldrar istället? Där de uppmanades att sluta dricka eftersom de har ett så stort ansvar. Om man la ner lite mer tid på blåskontroller längs vägarna istället för att skicka iväg samma poliser på patrull runt skolavslutningar. Om man la mer resurser på att hitta de vuxna som lever i missbruk. Det är svårt att bekämpa alkoholens problem när man bara riktar in sig på en väldigt liten del av befolkningen.

3. Åldersgränser.
Om man verkligen vill minska efterfrågan på alkohol måste man vara konsekvent. Det fungerar inte att slösa massvis med resurser på att jaga och kränka ungdomar när de några år senare uppmuntras till att dricka. För det första tar det bort all vuxen trovärdighet. För det andra har man ju slösat enormt med tid och pengar på något som inte fungerar. Det enda man har gjort är att öka ungdomars misstro mot vuxna.

4. Skrämselpropaganda istället för information.
Vi minns väl alla de drogarbeten man tvingas göra i skolan, de polismöten där de gör allt de kan för att skrämma oss till nykterism. Gå bara in på systembolagets hemsida så ser du att de vill skrämma bort oss genom att t.ex berätta om att en öl innehåller lika många kalorier som ett paket vispgrädde. Att man sedan kommer med påståenden om att ungdomar inte är kapabla till att förstå vad de gör hjälper inte. Ungdomar vill inte lyssna på folk som anser att de är korkade, och det tror jag gäller varenda människa i världen. Först för ett år sedan fick jag veta om tecknen på att någon är på väg in i ett missbruk. Jag blev jätteförvånad då det inte alls var som jag trodde. Den här lilla broschyren fick bara delas ut på högskolor eftersom nykterhetsorganisationer tidigare hade rasat mot att man kunde hitta den på fritidsgårdar där minderåriga vistades. Det är anledningen till att jag var helt ovetande om att vissa beteenden som jag själv och mina vänner kanske hade var ett varningstecken. Hade jag inte fått reda på det hade jag aldrig kunnat motverka det här själv.

5. Förebygger alkoholkonsumtion istället för alkoholmissbruk.
Det här handlar lite om det som jag skrev om i punkt 4. Egentligen tror jag att alla punkterna har sin grund i det här. Nykteristerna sätter krokben för sig själva. Man är så inne på att motverka (ungdomars) alkoholkonsumtion att man missar det viktiga. Då är man förblindad av sin moral och följer inte förnuftet. Man måste acceptera att mänskligheten uppskattar berusning för att kunna motverka dess problem. Genom historien har vi ju lärt oss att förbud inte fungerar. Nykteristerna måste nyktra till och inse att deras håll-för-ögonen-och-låtsas-som-det-inte-finns-attityd inte hjälper samhället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0