Polisen hällde ut allt

I helgen har det varit Power Meet här i Västerås. Ni vet den där helgen när tusentals medelålders män och kvinnor kommer hit för att supa och köra bil? Helgen jag gissar innehåller flest fall av våldtäkter, misshandel och rattfylleri på hela året. Den helgen när folk sitter på taket på sina bilar och skrålar så högt de kan i full fart, när en liten knyck på ratten kan bli deras död. Den här helgen tyckte tydligen polisen att det var oerhört viktigt att stoppa ungdomsfylleriet.

Jag och mina två kompisar hade precis satt oss på gräset i parken lite avsides för att ha en trevlig kväll med lite cider och vin. Vi var spiknyktra, glada och lugna. Hela kvällen hade gått åt till att spana på poliser men för några sekunder slappnade vi av. Bara någon minut senare hörde vi en röst bakom oss. Den kom från en cykelpolis som frågade, "hur gamla är ni tjejer?". Vi blev alla så chockade att vi inte kunde komma på vad vi skulle svara. Skulle vi säga 20 och chansa på att han trodde på oss, eller erkänna att vi bara var 19? Tillslut kände jag mig tvungen att svara 19 och hoppas på att tre månader till 20 skulle göra att han kunde se mellan fingrarna den här gången. Han noterade att jag snart skulle fylla 20 snart men det spelade ingen roll. Han ville veta vem som hade köpt ut till oss och försökte bryta ned oss så att vi inte skulle ljuga. Men vi "hittade det i en buske" iallafall. För att muntra upp oss tyckte han att vi kunde gå till krogen, men när vi påpekade att vi inte hade råd fick vi höra att om vi minsann inte köpt de där ciderburkarna hade vi haft råd. Polisen i den löjliga cykelhjälmen verkar inte ha koll på hur mycket allt kostar på krogen jämfört med systemet. Sen jällde han ut allt. Han plockade upp burk efter burk och hällde ut det på marken bredvid oss. Det skar i mitt hjärta. Där såg jag hela vår kväll rinna ner i gräset. Sedan tog han tag i min kompis väska, som var stängd, och började rota i den efter alkohol. Han hittade flaskan med vin och någon cider och hällde ut det också. Innan han gick avslutade han allt med att säga, "ni plockar väl upp det där tjejer". Han hade alltså hällt ut all vår dricka, kastat burkarna på marken bredvid oss (brutit mot nedskräpningslagen) och så hade han mage att be oss att plocka upp det. Till råga på allt berättade han för oss att han inte njöt av att göra det här. Och det var ju konstigt eftersom det bredvid oss satt två grupper med ungdomar i vår ålder som var väldigt högljudda och uppenbart berusade. Men nej, då skulle han gå fram till oss istället, de lugnaste tjejerna på hela Power Meet. När han gick tittade han inte ens på grupperna bredvid oss utan bara gick iväg. Allt för att visa att polisen gör något. De gick på den lättaste gruppen för att visa att man ska vara rädd för polisen, tre 19-åriga nyktra lugna tjejer. Det är så polisen jobbar. Och samtidigt, några bilar, bort skadades en man allvarligt i en bilolycka där alkohol var inblandat. Det är så de prioriterar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0